måndag 25 mars 2013

”Utfrågning av en person”


Jag ska intervjua min kompis. En kväll har jag ringt till min kompis, för att jag ville få träffa henne om det var möjligt. Hon har svarat:
    - Ja, du kan komma till mig i min lägenhet.

Då gick jag dit, och det var för första gången som jag var hos min kompis. Jag kände mig lite nervös och vi satt i vardagsrummet och det var kallt och snö ute. 

     -Vad jobbar du med? frågade jag.
     - Jag jobbade som en ekonom i mitt hemland, svarade hon.
     - Har du jobbat i ditt hemland? Hur länge har du jobbat? 
     - Jag arbetade i 9 år och jag kände mig glad, när jag arbetade med siffrorna.
- Vilken utbildning eller erfarenhet behöver man?
    - I mitt hemland tänker de inte på utbildning, de tänker på    erfarenhet. Jag arbetade med att fakturera och löneutbetalningar.

     - Jobbar du i Sverige?
     - Jag arbetade som en ekonom. 
     - Har du haft fast anställning eller timanställning?  
     - Jag arbetade som timanställd, men här i Sverige får man knappt  fast jobb som en ekonom. 
     - Vad gör du nu varje dag?  
     - Jag börjar på en ny kurs som kallas svarjobb och jag går varje dag. På den här kursen fick jag ett nytt jobb tillfälligt. Men det är bättre än att man sitter hemma utan att jobba tycker jag.

     - Vad tänker du om ditt yrke i framtiden? 
     - Jag hoppas att jag skulle kunna hitta ett fast jobb i Sverige, för att jag trivs mycket bra i Sverige och jag skulle vilja bo hela mitt liv här. 


Diman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar